Kiem- Boerendrama over de maakbaarheid van het leven.
Foto: Bowie Verschuuren
Kiem
Boerendrama over de maakbaarheid van het leven
Aan de uiterste rand van de stad, de nabije toekomst. Schemering valt over de akkers. Een jonge boer en een hoogzwangere vrouw ontmoeten elkaar bij toeval op zijn land.
Hij zit klem tussen de wurgende regelgeving van de overheid en een dwingend systeem, beheerst door agrarische multinationals.
Deze onbekende vrouw die aan komt waaien, heeft hij daar niet bij nodig. Zoveel staat vast. Uit de verplichte test is gebleken dat ze in verwachting is van een baby met het Downsyndroom. Tegen de heersende mores in besluit ze haar kindje toch te houden.
Beiden zijn ze vastgelopen in een wereld van onbegrensde groei, waarin voor wat afwijkt geen plaats is. Schoorvoetend leren de twee elkaar kennen. Zij leert hem opnieuw luisteren, hij laat haar inzien dat haar woede gerechtvaardigd is. Dat tegendraadsheid in deze nieuwe wereld geen misdaad, maar een deugd is. Voor het eerst in lange tijd kunnen ze weer lachen. En zingen. Tot de vliezen breken…
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=wldVQVIqOhs
Publieksreacties: https://www.karavaan.nl/applaus/kiem/
Credits
Tekst: Herman van de Wijdeven | Regie: Jos van Kan | Spel: Eva Meijering, Lourens van den Akker | Muziek: Wiebe Gotink | Deze productie is een co-productie van Karavaan, buitengewoon theater op locatie en Makershuis Alkmaar.
Speellijst en tickets:
6 t/m 8 augustus – Heimland, Diepenheim
11 t/m 15 augustus – Karavaan Festival, Heerhugowaard
19 augustus – Buitenplaats Molenwei, Leidschendam
27 en 28 augustus – Limburg Festival, Midden-Limburg
10 t/m 12 september – Festival Grazende Zwaan, Nieuw-Vennep
Recensies
“Het voordeel van theater op locatie is dat je het landschap erbij cadeau krijgt. Dat is in het geval van ‘Kiem’ een iconisch landschap: Schermerhorn. Een openluchttribune achter een boerderij, met op elke hoek een molen, mais en aardappelvelden. Veel Noord-Hollandser wordt het niet.”
“Met wat rook, een fraaie geluidsscore van Wiebe Gotink en goed versterkte acteurs, laat Van Kan theater en locatie samenvallen. Op precies het goeie moment snateren de ganzen, zingt Eva Meijering, gaat één van de molens draaien.”
“Gelukkig weet Van Kan wel raad met de ruimte tussen de dialogen door. De mooiste scène is het moment waarop de boer de vrouw eindelijk weggejaagd lijkt te hebben en ze de verkeerde kant op loopt met haar gele koffer. Ze is al bijna een stipje tussen de aardappelplanten. De boer racet haar op zijn gele bestelfiets achterna. Prachtig, dat geel in een weids landschap, grijs van de regen.”
– Jowi Schmitz, Trouw
“In een lange sliert loopt het publiek over de gladde klei tussen suikerbieten, broccoli en spruitkool in de uitgestrekte Noord-Hollandse polder. Die omgeving vormt het toneelbeeld van de prettig sobere locatietheatervoorstelling Kiem, een dystopisch boerendrama op Festival Karavaan…[…] beide personages vinden elkaar in hun verzet tegen de controledrift van hun omgeving. Daarin vindt een spannend, sober spel van wederzijds aftasten plaats…[..] Kiem is een warmhartig pleidooi voor toeval, voor buiten de norm vallen, voor menselijkheid.”
– Sander Janssens, Theaterkrant
“Een beproefd fenomeen bij locatietheater is om bezoekers langzaam in de stemming te laten komen voor de voorstelling. Bij Kiem is daar goed over nagedacht. Het publiek loopt door de akkers vol suikerbieten, maïs en broccoli. Al wandelend kun je je kennis over de landbouw testen. Zo kom ik te weten dat slechts vijf procent van de Nederlandser vegetariër is en dat een boer slechts veertien cent krijgt als je voor 1,30 aardappelen koopt….[..] Vanaf een tribune achter de boerderij hebben we een fraai en vooral heel wijds uitzicht over de landbouwgronden.”
– Jos Schuring, Scenes
“Kiem, locatietheater in de puurste vorm over het wel en wee van de boer”
– Hein Jansen, Volkskrant